‘The Persian News nightmare’ on Voice of America

BBG Watch Media Report/Commentary

In a new Washington Times op-ed published December 11, 2016, New York Times best-selling author, political commentator, investigative reporter and Republican Party activist Kenneth R. Timmerman accused U.S. taxpayer-funded Voice of America (VOA) of being “transformed into the Voice of Tehran.”

Kenneth Timmerman has been a frequent critic of the Voice of America’s Persian News Network (PNN).

pnn_voa_washington_times_cartoonKenneth R. Timmerman: “If you had been listening to the Voice of America’s Persian News Network (PNN) in the weeks and months before the U.S. presidential elections, you would easily have believed that Donald Trump was a white supremacist in league with the Ku Klux Klan who raped underage girls, and that Hillary Clinton was a shoe-in to become president.

Sure, you would have had the same impression watching MSNBC or CNN (since merged into the DNC). But there’s a big difference: your tax dollars paid for the propaganda on the Voice of America.”

READ MORE: The Persian News nightmare: America’s ‘voice’ has been transformed into the Voice of Tehran, Analysis/Opinion By Kenneth R. Timmerman, The Washington Times, November 11, 2016.

 

Timmerman asserted that the the Broadcasting Board of Governors (BBG) press release in English lauding VOA’s coverage of the elections contained “several outright lies.” The BBG is the federal agency ($777 million in FY 2017) which oversees and manages the Voice of America.

“It may be possible to save VOA through the total overhaul of our international broadcasting being proposed by the House and Senate foreign affairs committees.” Timmerman observed.

“But there is no saving PNN. It is too corrupt, too riddled with regime supporters, and too toxic to the “good” employees to be reformed. It’s time to shut it down and save the taxpayers some money and our nation from public embarrassment,” Kenneth Timmerman wrote in his Washington Times op-ed article.

In an earlier Washington Times op-ed published November 21, 2016, Kenneth Timmerman accused the Voice of America and Radio Free Europe / Radio Liberty (RFE/RL) of broadcasting “pro-Iranian regime propaganda”. Timmerman also accused the Voice of America Persian Service of posting “wild fantasy-land libel partisan screeds” against the Donald Trump 2016 election campaign.

READ MORE: The end of nation-building: Fulfilling Trump’s promise means halting the endless overseas cash flow, Analysis/Opinion By Kenneth R. Timmerman, The Washington Times, November 21, 2016.

 

For other views on the Voice of America’s 2016 election coverage, see:

Voice of America hit pieces on Trump nominees continue, now with tabloid headlines, BBG Watch, December 12, 2016.

 

ALSO SEE: WP defends defunct BBG Board, fails to mention VOA chiefs’ former links to the paper, BBG Watch, December 10, 2016.

 

SPUTNIK and RT take Voice of America for a ride in a “Russian Cat Tank”, BBG Watch, December 11, 2016.

 

END OF BBG WATCH REPORT/COMMENTARY

###

BBG PRESS RELEASE

 

BBG networks provide a front-row seat to historic U.S. elections

 
November 21, 2016
 
Audiences around the world, including in some of the most press-restrictive countries, had access to full, comprehensive coverage of the historic 58th U.S. presidential election, thanks to the networks of the BBG. The around-the-clock coverage included live coverage as the returns came in; reporting from journalists fanned out across the country gathering the opinions of candidates, pundits and voters; and interactives and video packages explaining the intricacies of the U.S. political system.

Targeted coverage

BBG’s Election Day coverage targeted key audiences around the world including:

Russia

The VOA — RFE/RL Current Time digital network offered its audience eight hours of live Russian-language coverage on election night, including simultaneous translation of president-elect Donald Trump’s acceptance speech. The live stream was available on the service’s website, YouTube channel, Facebook page and via Periscope, and was also used by RFE/RL’s many websites serving audiences along Russia’s borders in eastern Europe, the Caucasus, and Central Asia.

Ahead of the election, the RFE/RL digital media team issued reports that showed how footage of ballot stuffing in Russian elections was used in a viral Facebook post to claim ballot stuffing in the U.S. They also provided comparisons on how vote rigging allegations are addressed by media in the U.S. and in Russia; and compared the foreign policy positions of the two candidates.

Middle East

MBN’s Alhurra Television provided round-the-clock coverage starting at 7 a.m. on Election Day continuing live through 7:30 a.m. the following morning. The network stationed its correspondents throughout the Middle East and North Africa, speaking to people and experts on their expectations for the president-elect and gathering reaction to the news of the Trump victory.

Alhurra’s coverage focused on reaction from Afghanistan, Iraq and Lebanon later shifting to coverage of the Gulf, Turkey and Iran. In addition, the network’s flagship discussion program Free Hour was expanded an additional hour to feature discussion from Republican and Democratic analysts and foreign policy experts from Iraq, Saudi Arabia, Egypt and Iran.

As results were announced, Alhurra aired key remarks and speeches live, with simultaneous translation of Donald Trump’s acceptance and Hillary Clinton’s concession speech. On Facebook, provided a profile video, “Who Is Donald Trump?” introducing the newly elected President.

Iran

VOA Persian aired two days of special election programming which included over seven hours of live elections results. The service’s election night broadcasts included the live speeches of both Trump and Clinton with simultaneous translation. Also, their political talk show New Horizons featured a discussion with the Trump’s Middle East advisor Majid Rafiezadeh.

RFE/RL’s Radio Farda aired 12.5 hours of election day coverage, and devoted its one-hour morning video program “Breakfast with News” on November 9 to analysis of the election results. Farda provided its radio and Internet audiences with live updates of the results, as well as a series of features, such as the history of Iranian-American relations with Democratic and Republican administrations in the U.S. and Iranian opinion on the campaign. All of Radio Farda’s programming was streamed live on Facebook.

Cuba

TV and Radio Martí aired more than 20 hours of live continuous coverage and 24-hour live blogging through social media. As part of their coverage, Radio and TV Martí interviewed Cubans immigrants who were voting for the first time, as well as, other Cuban voters across the country. They also spoke with Cubans on the island who shared their thoughts on the electoral process. The network supplemented their coverage with content produced by VOA’s Spanish service, including live hits by VOA-Spanish reporters and use of their digital content.

China

VOA News Center correspondents in Beijing and Seoul teamed up to produce analysis on how a Trump presidency would affect East Asia, while Radio Free Asia reported on reaction to the vote from China, Myanmar and Cambodia.

Unprecedented Collaboration

This Election Day coverage saw record collaboration between BBG networks.

RFE/RL’s Uzbek Service worked closely with colleagues at VOA’S Uzbek Service to provide audiences with content including the candidates’ positions on foreign policy issues, the high cost of U.S. elections, and how the more than one million U.S. Muslims planned to participate in the vote.

VOA’s Armenian and Georgian Services also worked closely with their RFE/RL counterparts to provide both audiences reporting on how their American compatriots planned to vote.

VOA Korean shared a story with RFAs’ Korean service on a North Korean refugee, resettled in Virginia, as he voted for the first time.

RFE/RL’s Pangea Digital unit produced an election countdown timer for use by Alhurra on its website and created an interactive electoral map, localized for 17 RFE/RL language services as well as Arabic for Alhurra, which showed real-time total and per state results.

In addition to news coverage, BBG networks created a series of explainers and infographics to help audiences better understand how U.S. elections work.  The RFE/RL newsroom produced a video explainer, both in English and Russian, on the U.S. Electoral College, as well as a glossary of key terms and phrases. While Alhurra’s website included an explanatory guide on everything their audiences needed to know about the election.

VOA’s Lexicon project sought to explain American political jargon in a series of short, quirky videos produced by staff throughout the network.

END OF BBG PRESS RELEASE
 
 
 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

2 Comments

  1. EU Correspondent

    Dear Sir/ Madam

    We are constantly writing for the last eight years to the Broadcasting Board of Governors (BBG) regarding the Voice of America (VOA) Farsi Service, but so far we received no responses, nor any action has been taken to correct the derailed, penetrated by Islamic Republic of Iran lobbyists, biased management and programs of VOA Farsi.

    We, the Iranian journalists in exile, have tonnes of documents, pieces of evidence and witnesses as to the misconduct of VOA Farsi, which until today continues a program which is contrary to democratic values, Americans interests, and even is clearly contrary to VOA’s own Charter.

    We are ready to take a serious action against this corrupt channel, especially now that the institution is about to change.

    Please do contact me via email if you are willing to take action.

    Kind Regards,

    EU Correspondent

  2. mohsen behzd karimi

    It is not just a nightmare. It is eight years of full occupation by the Islamic Republic left-wing affiliates. VOA Farsi is occupied, and its agenda is being updating day to day from Tehran.

Comments are closed.