BBG Watch Commentary

Bennett Denies There was Chinese Pressure on Guo Wengui VOA Interview



Voice of America (VOA) Director Amanda Bennett on Wednesday, April 25, 2018, denied there was pressure from the Chinese government on VOA to cancel or shorten the live Guo Wengui interview on April 19, 2017.

Bennett made the public denial at a panel discussion to mark the 2018 World Press Freedom Day. Her denial runs contrary to multiple media reports and accounts from VOA journalists and even some VOA managers who said that the Chinese government used heavy-handed pressure against VOA over the Guo Wengui interview.

Bennett’s denial came during the Q & A portion toward the end of the panel. Mr. Zhao Yan, former New York Times Beijing Bureau employee, a Chinese journalist and political commentator who spent three years as a political prisoner in China, took the floor and asked Bennett to explain why VOA management cut the Guo interview to one hour and eighteen minutes despite its earlier commitment to the audience that the interview would be broadcast live for three hours, one hour live on TV and two hours live on social media platforms. He also asked why the management intends to fire three Mandarin journalists who were involved in the interview.

Bennett answered:

“I want to point out that there was no Chinese government pressure, there was no US government pressure. All the decisions made inside the Voices of America were made in the service of high journalistic integrity. And unfortunately I am sorry we can’t tell you anything because of privacy and labor issues, and we cannot tell you the reasons why things are happening, but I’d like to assure you that….first of all, talking about censorship, you just mentioned something that’s very important–an hour and 18 minutes. The Guo Wengui interview appeared on Voice of America for an hour and 18 minutes. Every decision that was made regarding that –every management decision that was made regarding that interview was made in the service of journalistic integrity.”

Her new claim that “there was no pressure from the China government” flabbergasted many VOA Mandarin Service staffers.

VOA Mandarin Service journalists could not understand why Bennett would say that.

A few hours after the interview was unplugged more than a year ago, on April 19, 2017, VOA issued a public statement, saying that the cut-off incident was due to “miscommunication.” However, on May 1, 2017, the federal agency in charge of the Voice of America, the Broadcasting Board of Governors (BBG), put five VOA Mandarin Service journalists, who are longtime federal employees, on paid administrative leave pending the results of an administrative investigation. Last November, the director of VOA East Asia and Pacific Division proposed to fire three journalists.

A public outcry erupted after the curtailment of the interview and two public demonstrations were held in front of the VOA building last year, condemning what the protesters and other critics, including many social media users in China, said was VOA senior management’s cave-in to Chinese government pressure and an example of censorship.

A Chinese protester at a mock funeral on May 8, 2017 at the Voice of America (VOA) headquarters building in Washington, DC.
Chinese Americans and other supporters of media freedom protest against censorship in front of the Voice of America building in Washington, D.C. in May 2017.

On August 28, 2017, four members of the U.S. Congress who serve on committees in the U.S. Senate and U.S. House of Representatives which oversee the operations of the BBG and the VOA sent a written request to Inspector General Steve A. Linick in the Office of Inspector General (OIG) for the U.S. Department of State & Broadcasting Board of Governors to conduct an investigation into whether Chinese government intimidation or interference influenced VOA management’s decisions to curtail the Guo interview.

“If, in fact, Chinese diplomatic pressure resulted in a shortened or otherwise modified interview at VOA’s Mandarin Service, it is vitally important that the American public know this given that the VOA is funded by taxpayers with the express mission of ‘telling audiences the truth’,” the members of Congress wrote to the Inspector General.

U.S. lawmakers noted allegations that shortly before the live interview with Guo Wengui was to be broadcast by the VOA Mandarin Service, “the Chinese government went to extraordinary lengths to stop the broadcast, including threatening the visas of VOA reporters in Beijing and multiple demands by the Chinese Embassy in Washington to cancel the interview.”

Senator Marco Rubio, Rep. Edward Royce, Rep. Chris Smith and Rep. Robert Pittenger wrote: “We cannot allow pressure from China to dictate VOA’s ability to broadcast the truth into China.”

Earlier in her remarks at the panel discussion, Bennett noted that suppression against press freedom is growing “everywhere” in the world. She lamented that news organizations have become afraid, on the defensive crouch and have abdicated their power.

Mr. Qiao Mu, a dissident Chinese academic, previously a professor at the Beijing University and a contract employee at VOA Mandarin Service from November 2017 to January 2018, challenged Bennett during the Q & A session on whether there is press freedom at VOA. When he was working in the Mandarin Service, he said, two managers asked him to stop tweeting on certain topics which he believed had nothing to do with his work. In January, he said, his contract was terminated because in one of his tweets he showed sympathy for the Mandarin journalists who were put on administrative leave.

Mr. Qiao’s question was cut short by Greta Van Susteren, one of the panelists who also works as a non-paid VOA TV host for VOA. Amanda Bennett said “there is” [freedom of the press at the Voice of America, but neither she nor anybody else, including BBG CEO John F. Lansing, tried to react to his comments about censorship at VOA China Branch. Greta Van Susteren kept insisting there was no more time left. The panel was hurriedly wrapped up. Both John Lansing and Amanda Bennett are Obama administration holdover appointees who were not required to be vetted or confirmed by the U.S. Senate. Any new BBG CEO nominated by the President would require a Senate confirmation. The co-sponsors of the event-the Elliott School of International Affairs at the George Washington University and the Committee to Protect Journalists-also ignored the plight of administratively suspended VOA Mandarin Service journalists and did not comment on the VOA Guo Wengui interview controversy and charges of censorship at the Voice of America and the Broadcasting Board of Governors.